Konkurrér med dine trykksaker: Publishingpriset er nå åpen for norske bidrag

Kommunikasjonskonkurransen Publishingpriset startet opp i Sverige så tidlig som i 1990, og har siden da nesten utelukkende hatt deltakere fra Sverige. Med oppstart i 2017 inviterer arrangøren inn også norske aktører. Konkurrerende produkter (trykksaker, nettsider og filmer) kan være på dansk, engelsk, norsk eller svensk.


Publishingpriset er den kommunikasjonskonkurransen som best bedømmer den fysiske utførelse – det vil si repro, trykk, papir og etterbehandling – foruten språk og visuelt innhold.

I 2016 deltok og vant flere grafiske foretak priser. Et trykkeri som dro hjem en kategoriseier var svenske Strokirk-Landströms, som konkurrerte sammen med Mecka Reklambyrå. Deres Magazine Segers vant i kategorien produktkataloger.

– Vi setter virkelig pris på at det finnes en konkurranse som ikke bare retter seg mot kreative aktører, men også til produsenter. Det som er bra med Publishingpriset er at man også bedømmer repro, papirvalg, etterbehandling og trykk, sier Maria Elofsson Fogel på Strokirk-Landströms.

Branschkoll i Sverige skrev etter fjorårets konkurranse om hvilket trykkeri som hadde produsert flest bidrag, samt at 70 prosent av bidragene var trykte i Sverige. Men nå har altså også norske trykkerier, byråer og foretak mulighet til å være med og konkurrere.

Blant konkurransekategoriene for 2017 finner vi besøksguider/reiseguider, bøker, kataloger, kundeaviser, magasin, medborgeraviser, medlemsaviser, personalblader, nettaviser og årsrapporter. Hele kategorilisten finnes på publishingpriset.org/tavlingskategorier/.

Påmelding av bidrag kan gjøres fram til 31. mai og prisutdeling skjer i Stockholm i oktober.

Konkurransens nettside finnes på publishingpriset.org.

På bildet: Maria Elofsson Fogel på trykkeriet Strokirk-Landströms tar imot pris sammen med Mia Kinn fra Segers. (Foto Stina Stjernkvist)


Authors
Top