Digitalisering og kunder i fokus når bransjen var samlet i Gøteborg – se presentasjonene her

Nettverket Grafkom samlet denne uken totalt 160 personer fra hele den grafiske bransjen. Et titalls internasjonale gjester – inklusive seks fra Norge –  tok også veien til Gøteborg for å la seg inspirere og diskutere bransjens fremtid.


Et gjennomgående tema gjennom de to dagene var digitalisering og diskusjonene endte ofte i at det handler om å digitalisere bedriftens og kundenes prosesser snarere enn den grafiske produksjonen

Hva kan dere hjelpe meg med?

Noe som også stadig kom opp var viktigheten av å lære seg mer om sine kunder og hvilke utfordringer de har. Ekstra interessant var det derfor å høre Lindex sin inhouse manager som blant annet ansvarer for alle grafiske innkjøp for kleskjeden.

Hun startet med å stille spørsmålet hun ønsker at hennes trykkerier skal hjelpe henne med – hva kan vi hjelpe deg med? Fortell meg om alt nytt som hender i bransjen slik at vi kan gjøre nye ting i fellesskap. Vi må utvikle oss for å bli best, vi vil ikke bare kjøpe mer av det vi alltid har gjort, sa hun.

Lindex’ største utfordring nå er logistikken – å få ut sitt budskap til mer enn 500 butikker i 19 land og med tre ulike forretningsområder.

Pris – Det uløste mysteriet i grafisk bransje

Mest debatt og diskusjon skapte Morten Reitoft fra Inkish når han i et innlegg ga sitt syn på hvordan bransjen må tenke for å kunne bli mer lønnsom. Dette innslaget og flere andre kan man titte på via linken under.

Se Grafkom I/O på Inkish.tv

Inkish.tv var for øvrig på plass og sendte en stor del av arrangementet live på nettet. På grunn av det finnes mange av presentasjonene på Youtube for de som ønsker å se nærmere på dem.

Lenker til presentasjonene på Youtube:

Innhold i filmene på Youtube:

Dag 1:

  • Så här tänker Lindex kring grafisk kommunikation
    Anna Levegård | Inhouse Manager | Lindex
  • Customers drives the development when 55 million books are to be printed digitally Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
    Trond-Erik Isaksen | Owner | Livonia Print
  • Print that pops
    Shaun Stanley | Global Sales Director | Motioncutter
  • 110 percent automation at Livonia Print
    Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
  • Smart PR och kommunikation för att stärka din marknadsposition
    Madelene Kornfehl | Partner, ansvarig Tech PR | Cloudberry Communications
  • Prissättning – Det olösta mysteriet i grafisk bransch
    Morten B. Reitoft | CEO, Print Provider International, INKISH.TV

Dag 2:

  • Branschen halkar efter i robotiseringen
    Joacim Lorentsson | ordförande branschorganisationen Swira och försäljningschef KUKA Nordic
  • Case: A future print communication provider in central London
    Adé Onabanjo | Production Director | F E Burman, London
  • GDPR
    Anna-Lena Isaksson | Lawyer & Owner | Insatt AB och Qnister
  • Innovation i förpackningens värdekedja
    Niclas Björkholtz | Sektionschef | ÅF Förpackningsutveckling
  • “Ständig förändring är den nya konstanten”
    Anders Harling | Head of Business Development | Berghs School of Communication
Authors
Top