Åpne artikler articles

Grafisk bransjeforening til Grafkom i Gøteborg

Grafisk bransjeforening til Grafkom i Gøteborg

Det er allerede over 110 påmeldte til Grafkoms event i Gøteborg. Nå har også Grafisk bransjeforening valgt å arrangere tur for sine medlemmer til seminaret som går av stabelen 8-9 november. Som vanlig blir det i overkant av 20 ulike talere i to parallelle spor. Blant talerne er Livonia Prints Marc Freitag (forretningsutviklingsjef for Digital), Anna Levegård

Digitaltrykkleverandør avbryter stort utviklingsprosjekt

Xeikon avbryter utviklingen av Trillium – den nye trykkteknologien med flytende toner. Selskapet har på de siste større messene pratet om og vist frem den nye teknikken, men prosjektet avbrytes nå fordi man har støtt på ”utfordringer med å gjøre teknologien til et kommersielt produkt.” Xeikon skriver i en pressemelding at eksisterende teknologi med tørr toner og

Innovasjonspris til papiravis

Papiravisen Aftenposten Junior vant prisen for grafisk design i Innovasjonsprisen for universell utforming. Prisen deles ut av organisasjonen DOGA – Design og arkitektur i Norge. Det er DOGA selv som melder dette på sine nettsider. «Aftenposten Junior er nyskapende i form av å være en ekte avis for barn og unge, og har gått i

Ny tjeneste i skyen hjelper bedrifter med GDPR

Advokatbyrået Insatt i svenske Jönköping har lansert en tjeneste i skyen de kaller Qnister-GDPR som hjelper små og mellomstore selskap å håndtere den nye loven om personopplysninger (GDPR). Tjenesten henvender seg spesielt til små og mellomstore selskap som har en ambisjon om å følge opp det nye regelverket, men som har begrensede ressurser internt. Anvenderen guides

Nye emballasjeprodukter basert på biomateriale

Det er for tiden en rivende utvikling av nye materialer i den grafiske bransjen. Den seneste tiden har blant annet emballasjemateriale av potet og nye papirbaserte flasker for kullsyreholdige væsker begynt å ta form. Emballasje av potet Selskapet Spongy portion cups har lansert en ny emballasje de har kalt Spongy. Emballasjens råvare er et biprodukt fra

Schjærven til Stockholm

Reklamebyrået Schjærven åpner kontor i Stockholm. Med store kunder, som XXL og Power, skal man nå vokse på et stort og spennende svensk marked. Schjærven omsatte i fjor for 819 millioner kroner og har i overkant av 200 ansatte. Sjef for Stockholmskontoret blir Stefan Nordin (LinkedIn), som tidligere har jobbet på retailbyrået Workshop. Når det gjelder etableringen

Ricoh kommer med sin første UV flatbedskriver

Ricohs nye UV flatbedskriver skal gi produsentene økt fleksibilitet på små opplag og større variasjon i materialtyper. Pro T7210 kan trykke på glass, treverk, metall og aluminiumskompositt. Det er Ricoh som melder om dette i en pressemelding. – Ricohs Pro T7210 er den første i en rekke nye løsninger fra Ricoh, sier Graham Kennedy, Head of

Epson sponser motekunstfestival i Oslo

Epson blir samarbeidspartner med motekunstfestivalen Uncontaminated i Oslo. Epson skal sørge for at utstillingsbildene holder topp kvalitet. Det er Epson selv som melder om dette i en pressemelding. – Vi er stolte over å samarbeide med Epson. Sammen skal vi trykke hovedutstillingene Offbeat og Collective, en rekke pop-up-utstillinger og en flott utendørsutstilling på Aker Brygge.

BK Grafisk går for Ricoh Pro C9110

BK Grafisk i Sandefjord har gått til innkjøp av ny digitalmaskin. Valget falt på Ricoh Pro C9110, det melder Ricoh i en pressemelding. En av hovedårsakene til at valget falt på nettopp Ricoh er at deres digitalpresse i kvalitet «er veldig lik offset». – De fleste digitalmaskinene har et mer glanset uttrykk i trykkbildet. Kvaliteten

Store utfordringer med digital markedsføring – «digital waste»

Den digitale markedsføringen har økt kraftig de siste årene. Men med denne type markedsføring har nye problemer dukket opp. Medier24 skrev nylig om norske, kjente varemerker som dukket opp på den høyrevridde siden Breitbart. Hele saken kan leses her. På grunn av den høye graden av automatisering innen kjøp av digital eksponering blir det vanskelig

Grafisk storsamling i Gøteborg

Høstens store, grafiske nettverkstreff i Norden – Grafkom I/O – arrangeres i Gøteborg 8-9 november. Som vanlig blir det i overkant av 20 ulike talere i to parallelle spor. Blant talerne er Livonia Prints Marc Freitag (forretningsutviklingsjef for Digital), Anna Levegård (Inhouse Manager) på Lindex,  Jenny Holmén (vd) Aros Bokbinderi og  Shaun Stanley fra tyske Motioncutter. –

Magnus Thorkildsen til Grafkom

Bransjesjef Magnus Thorkildsen har sagt opp sin stilling i Grafisk bransjeforening/Norsk Industri. Thorkildsen blir deleier i det grafiske bransjenettverket Grafkom fra årsskiftet. – Dette blir veldig spennende for Magnus, som har vært en meget ryddig og dyktig bransjesjef for oss i fem år, sier styreleder  Ole Strand i Grafisk bransjeforening til bransjeforeningens nettside. Thorkildsen jobber

Vi lærer best ved å skrive – ikke på tastatur, men ved håndskrift

Dette har vært kjent en stund, men nå har forskning utført ved NTNU gitt en forklaring på hvorfor.  Forskerne Audrey van der Meer og Ruud van der Weel ved Institutt for psykologi står bak funnene. Nyheten er publisert på NTNUs nettsted Gemini.no. van der Meer og van der Weel undersøkte hjerneaktiviteten til 20 NTNU-studenter, og

Grafisk bransjeforening senker medlemsavgiften

Foreningen melder at avgiften tas ned fra 1,9 promille av netto lønnsgrunnlag til 1,5 promille. – Vi har gradvis redusert kontingenten, men samtidig opprettholdt servicenivået overfor medlemsbedriftene våre. Det er viktig for oss å være en konkurransedyktig interesseorganisasjon for mangfoldet i grafisk industri. I dag organiserer vi rundt 75 prosent av alle grafiske bedrifter i

Top