«9 gode grunner til å fortsette å annonsere på trykk i 2016»

Kronikk: Mari Zare er account manager i Chili Publications, et Oslo-basert selskap som spesialiserer seg på innholdsmarkedsføring. Print har mange fordeler som annonsemedium, mener Zare.


Screen Shot 2016-01-18 at 17.59.59Av Mari Zare, account manager i Chili Publications


At den digitale tidsalder har gjort sitt inntog i medielandskapet, betyr ikke at print er avskrevet. Visste du for eksempel at en person bruker i snitt 40 minutter per magasin de leser? (*GFK MIR, Storbritannia, 2012.) Det er betydelig lengre tid enn klikkmentaliteten på digitale flater.

Et gratismagasin er et optimalt bærbart medie som man har muligheten til å lese hvor som helst, og når man selv måtte ønske det. I tillegg har vi den såkalte «coffee table»-effekten, som gir magasiner lang levetid ved at de brukes som dekor og tilbehør i hjemmet.

Trenger du mer kjøtt på beinet for å vite om printannonsering er for dere? Her er ni gode grunner til at dere bør fortsette med printannonsering også i 2016.

 

1. Lesernes modus

I dag blir forbrukere bombardert med annonser og reklame – særlig på digitale flater og gjennom metoder som retargeting. Derfor er modus viktig. Hvor er leseren mentalt når den kommer over annonsen? Det er frivillig og lysbetont å sette seg ned og åpne et magasin. Det betyr at leseren har koblet av og retter større oppmerksomhet mot annonsene.

2. Motivasjon

Når en person frivillig tar med seg et gratismagasin fra bladhyllen i butikken, legger det i vesken og går hjem og leser det, er motivasjonen en helt annen enn om man blir forstyrret av reklame hvor man ikke selv har oppsøkt den. I stedet finnes det et genuint ønske om å lese magasinet og frivillig konsumere dets innhold.

3. Riktig målgruppe

Du treffer en tydelig segmentert målgruppe i magasin. Leseren har valgt ut nettopp den ene utgivelsen fordi innholdet appellerer til nettopp «meg».

4. Korrekt plassering

I blader og aviser kan man matche annonser med riktig redaksjonelt miljø innen de rette kategorier og nisjer. Det betyr at sjansen øker for at leseren vil finne innholdet i annonsen interessant, da annonsen er satt i samme setting som det redaksjonelle innholdet vedkommende nettopp har lest.

5. Kreative muligheter

De kreative mulighetene florerer hva gjelder magasinannonsering. Det er i stor grad annonsørens egen fantasi som avgjør hvordan man ønsker å formidle et budskap på trykk.

6. Lavt investeringsnivå

Annonsering i blader og magasiner har et langt lavere gjennomsnittelig kostnadsnivå enn annonsering i tv og radio. Det betyr at hyppigheten på annonseringen kan økes, samtidig som du når målgruppen din via magasinet.

7.  Stor oppmerksomhet

Undersøkelser viser at når man leser et magasin, fordeles oppmerksomheten jevnt utover hele magasinet. Det vil si at en annonse på side 5 leses like godt som en annonse på side 50. Oppmerksomheten forblir den samme gjennom hele magasinet.

8. Lang levetid

Annonsen lever så lenge bladet eller magasinet bli lest. Flerbruksgraden av enkelte magasintitler er svært høy, noe som da også gjelder for de aktuelle annonsene.

9. Viktige opinionsledere

Blader og magasiner er blant de foretrukne medier blant opinionsledere. Uavhengig av fagområde, velger flertallet av opinionsledere å holde seg oppdatert blant annet via magasiner.


Hovedfoto: Pixabay

Artikkelen er publisert på Media Monitor med forfatterens tillatelse. Den ble først publisert på nettsidene til Chili Publications.

 

 

Authors
Tags ,

Related posts

Top